Jeden z nejpodstatnějších ukazatelů, proč roste zájem o LED osvětlení v kabinách vozidel, je enormně dlouhá životnost.
Životnost
Automobilový průmysl se prozatím stále opírá o halogenové autožárovky a zdá se, že tento trend bude stabilní ještě několik let. Vláknové žárovky dominují i v ostatních částech technického zabezpečení – ve světlech do mlhy, směrových světlech, osvětlení palubních desek, registračních značek, brzdových světlech atd.
Nevýhodou tohoto konzervativního přístupu je však krátká životnost a zbytečné starosti s častou výměnou světelných zdrojů. Ta zpravidla nepřesahuje u stávajících typů 2 tisíce hodin, zatímco LED technologie běžně překračují až 40 tisíc hodin provozu. Dobře odolávají teplotním výkyvům, pracují i za silných mrazů, nejsou náchylné na otřesy a nešetrné zacházení.
Homologace
Prozatím nebyly LED autožárovky do předních světlometů schváleny pro provoz na pozemních komunikacích, to však neplatí pro ostatní typy osvětlení vozu. Můžete využít čtyři základní druhy koncovek (patic). Které to jsou?
SV8.5 – říká se jim slangově „sufitka“ a jsou určeny pro nasvícení registrační značky, přípojného vozidla (obytného nebo nákladního přívěsu) a v pomocných svítidlech v kabině.
Ba15s – používá se pro zadní a směrová světla, která jsou blikáním značně namáhána, a právě zde jsou vhodnou náhradou vláknových typů svítidel.
T5 – pro osvětlovací tělesa přístrojové a palubní desky.
Ba9s (T10) – pro přední světlomety jako náhrada stávajících parkovacích světel.
Světelný tok
Renomovaní výrobci dbají na předepsaný světelný tok 1500 lumen u žárovek do předních světlometů. Jestliže by byl větší, bude oslňovat protijedoucí auta, v opačném případě nebude osvit dostačující. Zajímejte se i o světelný tok u ostatních světel, ten by měl korespondovat s manuálem vašeho vozu. Problematické to bývá u neznačkových produktů, kde nemáte jistotu, jak se udávané parametry svítivosti projeví v terénu.